torsdag 24 juni 2010

Mattips inför midsommar! (signerat Petra)

Jag sitter här med ett glas rött, lite jordgubbar och firar ett glatt besked jag fick idag. Jag har blivit antagen till ett program jag sökt till som heter PreIQube som innebär att jag under hösten tillsammans med ca. 10 andra företagsamma tjejer kommer få experthjälp att få fart på mitt företag. Jag är överlycklig och ser med spänning fram emot hösten!

Det som ligger lite närmare i tiden är dock midsommar och närmare bestämt maten:-) Vi kommer fira tillsammans med familjen på mammas och pappas lantställe och vi har självklart delat upp maten mellan oss. Vårt ansvar är silltårta, sill och efterrätten. Mycket inspiration har jag hittat hos Linnéa, hon har gjort ett helt inlägg om midsommarmaten, mycket gott och som vanligt är det vackert för ögat hos henne.

Förra året provade jag för första gången att göra en silltårta à la Arla, se bild av förra årets variant nedan, den blev mycket god och väldigt uppskattad på buffén, kan varmt rekommendera. Receptet hittar du här och jag vacklar mellan den och den tårta jag gjorde i påskas, se mitt inlägg här.


Vad gäller sill så kanske det blir så att vi köper några trevliga i glasburk men vi är hemskt sugna på att blanda ihop åtminstone ett par egna; Rom- och löksill och vår favorit Västerbottensill, kanske blir det både och.

Till efterrätt blir det självklart något med jordgubbar, det vore väl inte midsommar annars. Ambitionen och tiden går sällan hand-i-hand hos mig (tidsoptimist, ja visst!) men förra året lyckades jag förbereda en cheesecake med lime och passionsfrukt toppad med jordgubbar och tyvärr icke ätbara prästkragar (enbart för fotot, jag erkänner). Kommer tyvärr inte ihåg vart jag hittade receptet men en cheesecake går ju att variera i all evighet.



I år lutar jag åt Leilas cupcakes till vilka jag spontanshoppat en s k tyll för att dekorera fint med, Klara Färdiga har den här.  Skall bli intressant att se om jag förstår hur den fungerar men övning ger förhoppningsvis färdighet? Räcker inte tiden till finns det alltid denna helt ljuvliga kladdkaka (världens godaste?) som min f d arbetskamrat Maria delat med mig och som jag skrev om här, (tack Annika för att du påminde mig), väldigt tacksam att förbereda och vääääldigt god!

Lovar att meddela hur buffén såg ut hos oss efter helgen. Jag hoppas ni alla får en riktigt härlig midsommarhelg och att solen lyser hos dig!

2 kommentarer:

petrifiedinpink (Maria) sa...

Grattis, grattis, grattis!

Och när det gäller efterrätt såg jag ett recept hos Pernilla Wahlgren igår som låter ljuvligt!

Tipsy Tessie sa...

Stort grattis sötaste, vad underbart, visste väl att du skulle bli vald :D
Ser ljuvligt gott ut, er midsommarmat.
Ha en underbart midsommar i stugan, så ses vi nästa vecka.
Kramar och hälsa familjen