tisdag 18 maj 2010

Hoppsan vad tiden går (signerat Petra)

Oj, det var verkligen inte meningen att ignorera bloggen på det här viset, kul att se att ni är några som saknat mig:-) De senaste veckorna har jag tagit på mig ett uppdrag på mitt "gamla" jobb i tillägg till shoppen vilket innebär att jag är rätt så mör på kvällarna. Tror att fler med mig också börjar känna av riktiga vårkänslor i takt med att vädret sakta börjar bli bättre och tankarna börjar spira angående den kommande uteperioden. Hos oss är det just nu planering av liten köksträdgård samt stor altan. Sedan vi flyttade in i huset för snart fyra år sedan har vi lagt mycket av vår fokus på inomhusmiljön, helt enkelt beroende på ett bristande intresse och i mitt fall uppgivenhet över det vi kallar trädgård men som mest består av ojämna ytor och ogräs sedan vi dränerade för några år sedan. Det var verkligen inga proffs som gjorde vår dränering och vi var för oerfarna för att kunna bedöma det vid tillfället. Vi har valt att ignorera trädgården sedan dess framförallt för att vi oftast på helgerna lämnade huset för att åka till mina föräldrars land men nu när barnen är lite större och har fullt med aktiviteter, kalas och kompisar de vill leka med har vi faktiskt ännu inte kommit dit. Kanske är det att vi är hemma mer som har gjort att behovet av en trevligare trädgård har vaknat till liv.

I samband med dräneringen togs i princip all växtlighet runt huset bort samt även en betongtrappa och en gammal rutten altan. Då vi inte varit så mycket hemma har vi sällan känt behov av en altan men nu har det alltså äntligen blivit dags. Maken hade sedan länge en ritning i Sketchup och den tittade vi igenom igen och gjorde lite uppdateringar. Första steget därefter var att besöka Hornbach där vi fick väldigt bra hjälp av en kille som satt med oss i en hel timme och diskuterade olika alternativ och räknade på priser. Varken jag eller maken är vidare händiga och i lördags kväll satt vi därför som klistrade framför David på Byggmax när han i ett antal väldigt utförliga videoklipp visar hur man bygger just en altan, visst är det ett härligt lördagsnöje:-) Nästa steg, som man givetvis borde tagit först (men vi ville kolla om vi ens hade råd innan) var att kolla upp bygglov. Vi har väldigt nära till våra grannar på båda håll och dessutom önskade vi att altanen skulle vara lika hög som våra dörrar ut i trädgården, d v s 83 cm. Bygglov som både kostar en del och tar tid krävs vid höjd över 50 cm så nu får vi nog tänka om utformningen.

Det som mest ockuperar min hjärna just nu är dock vår blivande köksträdgård, eller ja, det är väl kanske att ta i men planen är minst två odlingslådor fyllda med alla möjliga sorters goda grönsaker och örter. I flera år har jag läskats av Mikaela när hon pratat om sina bondbönor, och hos Tinajo hittade jag så härliga lila morötter så det vill vi också ha. Förstås en massa örter; basilika, mynta, koriander, citronmeliss, mums jag längtar. Då jag, för att uttrycka det milt, verkligen inte har några gröna fingrar har jag sökt och sökt efter bra tips om enkel odling och fallit pladask för det som kallas pallkrageodling. Hittade detta forumet på nätet som enbart är tillägnat denna odlingsform och där har jag spenderat mer tid än jag vill erkänna på att läsa på och inspireras av bilder. Som vanligt är min största inspirationskälla underbara Lindzi och här är en länk till deras pallkragar, blir man inte tokinspirerad av deras trädgård så säg?

Tyvärr fick detta inlägg bli utan foton då jag inte har något att visa ännu men i helgen ska jag försöka ta lite foton från det vi kallar trädgård.

Nu är det mer än hög tid för mig att gå och lägga mig, morgonen börjar redan kl. sju med frukostmöte med Business in Heart och därefter dags för ännu en dag på mitt "gamla" jobb.

Önskar er en härlig fortsättning på veckan!

Inga kommentarer: