torsdag 25 februari 2010

Långsamma framsteg och lite tips för att lära sig virka... (signerat Petra)

Mina stora virkidoler Lindzi och Therese har inspirerat mig länge med sina olika virkalster och jag har äntligen tagit modet till mig att försöka själv. När jag var hemma hos Therese häromveckan blev jag störtförälskad i en vågig filt hon höll på med och givetvis var det en sådan jag valde att börja med i en lite annan färgställning som jag tänkte skulle passa i Elins rum så småningom.

Långsamma framsteg...

Jag kan nog inte bli beskylld för dåligt tålamod för jag tror att jag har försökt med denna filt ungefär tio gånger och dragit upp den lika många gånger... Therese hade länkat till mönstret som hon hittat här och trots att söta Lindzi skickat mig en jättebra beskrivning över olika virktekniker så var detta lite för avancerat för en novis som mig. Började därför söka på YouTube efter instruktioner och hittade denna underbara man från Kanada med superbra instruktioner för att virka (bland annat) just denna typ av vågig filt i inte mindre än tre olika varianter. Så eftersom Lindzi bor alldeles för långt bort och Therese inte kan vara hos mig jämt:-) så har jag nu istället Mikey vid min sida (i min iPhone), älskar hans instruktioner, och hänger man inte riktigt med så är det bara att spela upp filmen om och om igen. Såg även ett tips om att Drops Design börjat med videoinstruktioner, har inte själv kollat dem men det kan ju vara värt en titt.



Trots Mikey's förträffliga hjälp fick jag helt enkelt inte till det och kände efter detta senaste försöket (se ovan) att det nog faktiskt var dags att ge upp och prova något annat innan jag helt tappade virksjälvförtroendet och gav upp helt. I pysselkorgen ligger nu en virkning som är enkel men härligt färgglad och troligtvis blir till en kudde till Elins rum istället för en filt, och de stora barnen blev så imponerade att de även beställt varsin i sina egna favoritfärger. Detta är mitt första försök att virka men definitivt inte mitt sista, jag är fast i denna roliga hobby! 


Långsamma framsteg...

5 kommentarer:

milla sa...

Vilken karamell..härliga färger. Börjar bli smittad av virkfebern men har inte kommit till skott än. Men nu blev jag taggad igen.Blir fina de där kuddarna, tror jag! Kram Milla

Anna/Augusti_73 sa...

Ljuvligt! Skulle också vilja kunna virka, men vågar mig inte ens på att prova... Tålamodet är i stort sett obefintligt! ; )
/A

Tipsy Tessie sa...

Jag lovar dig att gå igenom vågfilten (och ta med min) nästa gång vi träffas igen. Det ska lösa sig.
Men den med vanliga fastamaskor du gjort ser ju jättefin ut. Så underbart härliga färger :)
Sedan måste vi ju göra lite blommor oxså:)

Bodil sa...

Terese grejer är ju helt ljuvliga och så börjar du nu också... Åhh, snart måste jag också försöka. Vad använder du för garn?

petrified in pink (Petra) sa...

Bodil, jag började med något som heter Soft Cotton från Järbo Garn, det gillade jag jättemycket. I fredags köpte jag ett som heter Sofia från Garngrossisten i Mark som var mycket billigare och det tog ett tag innan jag vande mig vid det, det känns att det inte var lika god kvalitet som det andra. Men jag fick så mycket mer för pengarna och jag gillde verkligen färgerna så jag fortsätter nog med detta tror jag.

Kram Petra