tisdag 31 mars 2009

I köket klappar husets hjärta

Vår familj tillbringar väldigt mycket tid i köket. När vi flyttade in i vårt första hus var Annie två och ett halvt och Maja fyllde precis ett år. Precis som nu var alla sovrum på övervåningen och jag insåg nog inte hur mycket man faktiskt är i köket. Det tog ju flera år innan de började leka i sina rum. Och nu är det precis likadant med Olles intåg i familjen. Även om tjejerna är en del på sina rum så vill jag påstå att de flesta eftermiddagstimmar spenderar vi tillsammans i vårt kök. Då gäller det att trivas och att det fungerar rent praktiskt.

Jag har en vän som snart flyttar in i en ny fin lägenhet. Där planeras det kök för fulla muggar, men hon river sitt hår över IKEAS planeringsprogram. Själv är jag lite renoveringsskadad så när jag hör hur hon planerar så känner jag hur hjärtat börjar slå lite snabbare och jag vill mer än gärna lägga mig i och ge goda råd. Jag vet inte hur många timmar jag har lagt på att planera två kök, hur jag har tummat i den där IKEA-katalogen och klickat mig fram och tillbaka på deras hemsida.

Vi fick nycklarna till vårt hus sista fredagen i december månad 2007 runt 13-tiden. Framåt eftermiddagen stod vi på IKEA och lämnade vår köksbeställning. Jag vet inte om det är särskilt vanligt förekommande, men snabbt går det här hemma det vill jag lova.

Räddningen för en blivande trebarnsfamilj som flyttar in i en ”loppekåk” är nog att min man och jag inte ödslar tid på att fatta beslut. Vi kör på magkänsla och så har vi relativt samma smak.

Vårt kök är inte det största av kök utan lite drygt 20 kvadrat. Då har vi ändå öppnat upp det. Från början kom man in i världens minsta matrum, ca 2x4 kvadrat med en fuktskadad parkett och hemsk tapet på väggen, därefter vidare in i ett litet kök med skåp kvar från ursprungsplanen, dvs 1925 och sedan en liten, liten mörk gång med högskåp på varsin sida innan en dörr som ledde till trapphuset.















Här är en glimt av vår matplats där jag sitter varje förmiddag och pluggar...eller bloggar.

För att slippa "stjäla yta" så beställde vi en högblank köksbänk som är 120 cm bred från IKEA och fäste i väggen. Vi letade som galningar efter ett kvadratiskt bord men inget napp. Vi ville heller inte ha stolar på den fjärde sidan så då blev detta den bästa lösningen.

Men innan vi fiock till vår matplats var det en del som skulle till. Så här såg väggen ut tidigare!















Vi rev ut allt till grunden, installerade golvvärme och lade mörka trägolv, vände och vred för att maximera skåpsförvaringen och den optimala placeringen på vitvarorna så att de inte tog rymd.






























Många hade nog valt att behålla känslan från 1925 men vi gillar att blanda och ge, både i material och i känsla. Det viktigaste är att vi trivs.
































Vi valde en induktionshäll vilket jag verkligen kan rekommendera men det allra bästa valet var nog ändå en stor diskho istället för de traditionella två små mindre.

Nedrans vad praktiskt det är!!!

Inga svordomar över grytor som inte får plats eller skvättande av vatten. Hur bra som helst!



















En vacker dag när jag får tummen ur skall vi vitmåla trip-trappen.
Är det någon som har gjort det? Sprutmåla måste väl vara det bästa så att man kan ändra lägen i takt med att lillkillen växer?

Nu vet ni hur det ser ut i vårt kök.

Hur ser det ut hos er?

Må så gott//Maria

10 kommentarer:

Anna sa...

Vilket kanonfint kök! Vill också måla våratripp-trappare vita!

petrified in pink (Petra) sa...

Älskar ert kök! Min fråga är bara när A ska komma och måla även våra fönster vita, jag får snart krupp!

petrifiedinpink (Maria) sa...

TACK!

Och Petra, han kommer. A skall bara: bygga altan, fixa altandörr, måla om huset och fönstrena, dränera en kortsida, blåsa ur källaren, måla om källaren, lägga golv i källaren, fixa dörrar till badrum och sängkammare, gå över med lite ny vit färg här och där, fixa dörren till bakentrén samt måla de väggarna, måla vinden vit, bygga klart lekstugan, asfaltera uppfarten och fixa staket, men sen, då kommer han!!!!!

petrified in pink (Petra) sa...

Vad bra! Med ert tempo kan jag nog räkna med honom nästa vecka då, vill ju inte stressa honom;-)

Kram!

petrifiedinpink (Maria) sa...

Måndag, kanske tisdag å det senaste.......

Inspirera Mera sa...

Wow, vilken skillnad! Vet du, jag skulle bli överlycklig om du skulle vilja visa före & efter bilder av ert underbar kök för mina besökare och ge några smarta tips på hur man planerar sitt kök. Tänkte alltså ett köksinlägg på min blogg och givetvis länkar jag till dig. Känns det som en bra idé så får du gärna maila mig på mail@inspireramera.se

Kram på dig

Tre rum sa...

Vad snyggt! Vad är det ni har på väggen bakom bänken?

petrifiedinpink (Maria) sa...

Tack, det är vanligt kakel eller rättare sagt är det nog klinkers, men vi valde att ställa dem på högkant för att få mer av en "betongkänsla", något som vi blev väldigt nöjda med. De har måtten 60x30 och köptes på Bauhaus för en rimlig peng. Eftersom vi har rivit ut i stort sett hela huset så har vi inga direkt extravaganta materialval.

M sa...

Men wow!! Gud vad fint! Blir grymt avundsjuk =)

Mrs. b sa...

Härligt kök! Vi har också funderat på att måla TrippTrapp-stolarna, men nu börjar jag tveka lite - det träfärgade ger ju fin värme trots allt. Så vi får se hur det blir.