söndag 2 mars 2008

Inspiration: förpackningar

Gillar det mesta med fin design, och jag och F pratade precis idag lite skämtsamt om hur vi gärna hade gjort en kokbok tillsammans, han skulle stå för fotografierna och jag för layouten, problemet är bara vem som skulle göra recepten, någon frivillig? 

Genom F fick jag nys om en designintresserad f d arbetskamrat till honom och genom hans blogg så hittade jag denna blogg, ja ni vet hur det brukar bli när man väl börjar hoppa från en blogg till en annan. Jag är thédrickare (enligt min pappa beror detta på att jag inte är vuxen ännu, inte mig emot...) och sötar det gärna med honung. Dessa honungsburkar hade gärna fått pryda vårt kök. Det är bara ett problem, när jag har så här snygga förpackningar hemma så vill jag inte gärna röra innehållet, motverkar lite syftet med att ha honung hemma, eller hur? Spana också in deras logga, visst är den fin?





På tal om thé så hittade jag detta kaffeföretag och önskade nästan att jag drack kaffe. Vilka sköna förpackningar för att inte tala om hemsidan, det är nästan lite scrapinspiration över den! Detta kaffe har en rosa etikett samt toner av choklad i smaken, det kan ju nästan inte bli fel (om det nu inte vore för den lilla petitessen att jag verkligen inte gillar kaffe, hur väl man än försöker att dölja dess smak). 


När jag ändå var inne på förpackningsdesign så slog det mig hur väl Santa Maria har lyckats med designen på sin senaste kryddserie more. by santa maria, ni har säkert sett annonserna. Det är verkligen det enkla som är det fina, men också det som är svårast att komma på. Gillar verkligen både typsnittsval, formen på flaskan men speciellt färgerna. Den här tycker jag låter väldigt spännande, blir så sugen på Chili con Carne. Undrar om N äter det nu, han är inne i en period där det mesta utom korv är konstigt och äckligt, och tro mig, det kan bli rätt tjatigt!



Avslutningsvis så lägger jag upp ett foto från Reneé Voltaires hemsida. Gillar skarpt hennes produkter även om de tyvärr är rätt dyra, men kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar hennes  förpackningsdesign eller inte. Gillar verkligen typsnittshanteringen men skulle nog önskat lite mer av devisen "less is more"...

Inga kommentarer: