måndag 17 mars 2008

Allt om Lilla Es dop!

Så var ännu en milstolpe avklarad i lilla Es liv; dopet. Som jag skrivit innan så hade vi från början tänkt att döpa henne 2:a advent men hösten var lite stökig så vi bestämde oss för att skjuta upp det tills det hade lugnat ner sig lite. Hade vi vetat hur hektisk våren skulle bli kanske vi hade tänkt annorlunda men men...


Jag har rätt stor släkt och vi träffas inte allt för ofta nu för tiden så vi ville hemskt gärna ha möjlighet att bjuda alla. Vårt hus är inte jättelitet men umgängesytorna är det dock och parkering i området nästan en omöjlighet utan att blockera hela gatan. Vi bestämde oss därför att bjuda in till församlingshemmet efter dopet, de har en ljus och fin lokal med allt man kan behöva. Vi hade bestämt oss för att bjuda på traditionellt dopkaffe och min syster och mamma hade erbjudit sig att hjälpa mig att baka, tack och lov för det, att baka är verkligen inte min starka sida (se exempel längre ner...).

För er som är intresserade bjöds det på följande:


Dukningen var en orgie i rosa samt vitt och lite inslag av silver.  Att man kan bli så lycklig över att få vräka med sin favoritfärg utan att någon tycker det är konstigt! Jag hade handlat rosa rosor och tulpaner i massor och grupperat dessa tre eller fyra i varje värmeljuskopp (denna från IKEA som jag använder till allt, nästan) och ställt ut dem med jämna mellanrum på de vitklädda borden. Till servettring hade jag använt samma "papper" som jag använt till inbjudningarna (från en digital designer som heter Ashley Olson) och skrivit Es tre namn i typsnittet Voluta Script. Sedan har jag skurit remsor av detta och vikt runt servetten. Man kan antingen tejpa, limma eller dylikt men jag brukar skära två remsor, på ovansidan på ena sidan och på undersidan på andra så är det bara att haka i varandra, bra om man vill återanvända vilket i och för sig inte var aktuellt denna gång. På varje tallrik hade jag ställt en liten present bestående av lite rosa påskägg i en liten cellofanpåse och en lapp knuten omkring med texten "Tack för att du var med på mitt dop" samt hennes namn, vilken kyrka hon döptes i samt datum för händelsen och givetvis ett hjärta. 

I min virtuella inspirationsmapp (d v s någonstans långt bak i minnet) hade jag sett en Alla hjärtans dag-dukning med en sorts ljuslykta i papper med bokstäver och hjärtan. Jag spenderade bra lång tid med att söka på de logiska sidorna för denna sorts pyssel, Martha Stewart samt Better Homes & Gardens då jag var rätt så säker på att jag sett instruktionerna på någon av dessa, men dessvärre utan att lyckas. Då slog det mig att min tidigare favoritbloggare Husmusen visade detta pyssel för ett par år sedan och efter en snabb sökning på hennes sida så hittade jag bilden jag sökte. Dessvärre fanns det ingen information om varifrån bilden kom men det räckte för att jag skulle knåpa ihop lyktor i papper med Es namn och hjärtan, jättekul pyssel som jag varmt rekommenderar. Men det bästa av allt med denna utsvävning var ju att Husmusen har börjat blogga igen! Husmusen är en designintresserad tjej som genom sitt bloggande fick jobb på Cult Design här i Göteborg där hon bland annat med bravur skötte deras blogg. Dessvärre innebar det jobbet att hon inte hann med sin egen mycket populära blogg. När hon nu har tagit steget vidare till reklambyrån Valentin & Byhr verkar det som om hon har tagit upp bloggandet på Husmusen igen, hurra! 

Till mina vita blockljus pysslade jag ihop kransar av hjärtan och pärlor à la denna variant, ett tidsödande men roligt pyssel. Slutligen hade jag strött ut bland annat rosa filthjärtan samt hjärtan i silver över borden.


Och så var det då det där med prinsesstårtan... Jag hade beställt en bok vid ett tidigare tillfälle som heter "Läckra tårtdekorationer att göra själv" och på omslaget är det en helt ljuvlig tårta som jag absolut ville göra till dopet. Inne i boken står det så här: "Den är inte alls så svår att göra som den ser ut". Perfekt tänkte jag och begav mig ända till Kungälv för att inhandla den stans som behövdes för jobbet. På den första bilden är det tårtan i från boken, den andra är mitt försök... Prinsesstårte-expert F (käre make) intygade dock att den smakade hur gott som helst.




Det var allt från dopet just nu, dags att gå och lägga sig.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Men oj så vackert du gjort! Jag tror att jag snor hela konceptet när det är dags för namngivning här!

LINAH sa...

Vad roligt! Vi ska ha dop nästa lördag och här finns ännu mer inspiration..hihi.. Superfin och härlig blogg precis i mitt tycke=)
Kram linah